Visuell kommunikation i butik
Visuell kommunikation i butik, eller butikskommunikation, som det också kallas är vad som talar till oss som konsumenter när vi tittar i butiksfönster eller går in i en butik. Detta inkluderar också en butiks e-shop.
Märken som The Body Shop, Lidl eller Apple har väl genomtänkta varumärken med allt ifrån loggan till färgsättning, form och design till hur produkter och personal är klädda och placerade i butiken. De finns över hela världen och vart man än går in så är den visuella upplevelsen densamma. Dock är det inte bara igenkänning faktorn man är ute efter utan också med vilken effektivitet man får potentiella kunder att stanna till och titta, gå in och slutligen spendera pengar på respektive produkter.
Global butikskommunikation
Mycket handlar om färgkodning, var saker och ting är placerade i förhållande till varandra, form och placering på skyltar osv. För att kunna veta om den butikskommunikation man gör har någon effekt och till vilken utsträckning är det viktigt att man mäter saker och ting korrekt till att börja med. Därefter att man kommunicerar till alla inblandade och följer upp på ett regelbundet sätt. Inom affärsvärlden talar man om att det som mäts fokuserar man på och det man fokuserar på förbättras dvs det förhöjda medvetenheten gör i sig den stora skillnaden. För att vara säker på att alla förstår samma sak kommuniceras det gärna i bilder och sketcher.
Är man road och intresserad kan man alltid testa och mäta själv, medans tillhör man en internationell franchise, eller nationell kedja, så kommer ju oftast själva planritningarna och designen centralt. Då det nästan är vedertaget i dagens samhälle att alla butiker också har en aktiv närvaro på nätet är den delen något som också behöver finnas på plats, mätas och underhållas. Här är igenkänningsfaktorn viktig igen och saker som bilders placering, val av font kan vara avgörande. Att driva sina kunder till nätet är också ett annat sätt att försäkra sig om att kunden återkommer och till och med köper igen.